Vidusmēra latviešu ģimenē ir vismaz viens, reizēm arī divi un vairāk auto. To uzturēšana nav lēta, taču sniedz komfortu no kura lielākā daļa nav gatava atteikties. Jāņem arī vērā, ka lielai daļai automašīna ir, nevis luksus, bet ikdienas nepieciešamība. Dzīvojot laukos vai tālu no darbavietas, nokļūt darbā bez personīgā transporta līdzekļa nav iespējams. Abstrahējoties no šiem ierobežojumiem, aplūkosim, cik daudz naudas varētu ietaupīt, ja pilnībā atteiktos no auto izmantošanas.

Cik maksā auto uzturēšana un remonts?

Atkarībā no auto tehniskā stāvokļa, automašīnas remontiem un tehniskajām apkopēm ik gadu ir jāiegulda no dažiem desmitiem vai simts eiro (spuldzes, eļļa, filtri, riepu maiņa), līdz pat vairākiem simtiem vai pat tūkstošiem eiro, kad jāveic kapitālremonts. Vairumā gadījumu remontam tiek atvēlēts ne vairāk kā 200 – 500 eiro gadā. Tas nav maz, taču izmaksas var strauji kāpt debesīs, ja salūzt kāda no detaļām, kuras nomaiņa vai remonts izmaksā dārgāk. Piemēram, motora remonts vai turbīnas nomaiņa automātiski nozīmē nepatikšanas, jo šis prieks nekad nav lēts. Jaunākiem auto pat garnadžu nozagto spoguļu nomaiņa var izmaksāt vairākus simtus eiro. Iespējams, tieši šī iemesla dēl liela daļa Latvijas iedzīvotāju pārvietojas ar lietotiem un retāk mazlietotiem auto. Atļauties nopirkt jaunu spēkratu izvēlas vien retais.

Cik jāsamaksā auto nodokļos un nodevās?

Tehniskā apskate lietotiem auto ir jāveic katru gadu un no šī pienākuma nav iespējams izvairīties. Ja auto ir aprīkots ar nelielu motor, tad auto nodoklis nepārsniegs 150 eiro, bet, piemēram, tautas klases Voyager pēc 2009. gada ar lielu motora tilpumu nodokļos var izmaksāt jau vairāk kā 800 eiro. Ņemot vērā, ka ar šādu auto parasti pārvietojas ģimenes ar bērniem tas ir pamatīgs trieciens pa maciņu. Ja ģimenei ir piešķirts daudzbērnu ģimenes tituls (goda ģimene), tad var maksāt tikai 50% no šīs nodevas, bet arī tas nav maz.

Otrs obligātais maksājums bez kura nevar iztikt ir OCTA (obligātā civiltiesiskā apdrošināšana). OCTAs cena svārstās no aptuveni 80 līdz vairākiem simtiem eiro gadā. Precīza summa ir atkarīga no stāža, bonus malus klases un līdzšinējiem pārkāpumiem. Jāņem vērā, ka tiklīdz ir satiksmes negadījums tā bonus malus klase automātiski pasliktinās un nākamajā reizē OCTA būs būtiski dārgāka.

Degvielas izmaksas

Auto nevar pārvietoties bez degvielas – benzīns, dīzelis, gāze vai elektrība. Šīs izmaksu pozīcijas lielums ir tieši atkarīgs no tā, cik daudz ikdienā pārvietojaties. Ja nobraukums ir neliels, izmaksas būs mazas, bet, ja jāpārvar lieli attālumi maksāsiet daudz. Nelielu ietaupījumu var gūt uzpildot degvielu ar atlaidēm (Neste, Statoil, Lukoil), bet ietaupījums nav gana ievērojams. Vidēji varam pieļaut, ka ģimene mēnesī iztērē 100 – 300 eiro tikai degvielā.

Auto kā nodrošinājums un depozīts

Viens no labumiem, kas pieejams tikai transportlīdzekļu īpašniekiem ir iespēja vajadzības gadījumā izmantot automašīnu kā ķīlu. Ieķīlājot auto ir iespējams ātri tikt pie papildus finansējuma situācijās, kad citi varianti neliekas piemērots risinājums. Atsevišķi aizdevēji piedāvā aizdot līdz 90% no transportlīdzekļa vērtības vienas dienas laikā. Procentu likmes šādiem piedāvājumiem gan ir gana augstas un pakalpojumu, lielākoties, izmanto tikai tie cilvēki, kas kādu iemeslu dēļ nevēlas aizņemties bankā vai kādā citā uzņēmumā. Tajā pašā laikā ir skaidrs, ka šis pakalpojums ir gana populārs, jo uzņēmumiem, kas nodrošina tā realizāciju apgrozījums ar katru gadu tikai pieaug.

Secinājumi par iespējam ietaupīt, atsakoties no automašīnas

Kopējie izdevumi par auto izmantošanu gada laikā svārstās no 500 eur līdz vairāk kā 4000 eur (ierēķinot degvielas izmaksas). Nenoliedzami praktiskā dzīvē ietaupījums nebūtu tik liels, jo jārēķina nost vēl būtu sabiedriskā transporta izdevumi un/vai auto nomas izdevumi reizēs, kad gribētu aizbraukt tālāk no savas dzīvesvietas. No otras puses, ja darbs nodrošina ar dienesta auto, tad var nošaut divus zaķus ar vienu šāvienu. Tikt pie auto neko par to nemaksājot.

Jau sākumā noskaidrojām, ka lielai daļai auto nav luksus, bet ikdienas nepieciešamība, lai pārvietotos no punkta A uz punktu B. Sevišķi akūta vajadzība pēc transporta līdzekļa ir tajās situācijās, kad auto ir jāizmanto arī, lai vestu bērnus uz skolu. Atteikties no automašīnas mūsdienās var tikai tie cilvēki, kas a) dzīvo vieni, b) dzīvo netālu no darba vietas un skolas bērniem. Vairumā gadījumu tas nozīmē, ka šādu lēmumu var pieņemt tikai mazpilsētās uz vietas dzīvojošie vai rūdīti Rīgas centra iedzīvotāji, kas ir pamanījušies visu savu dzīvi iekārtot noteiktu kvartālu robežās. Visi pārējie drīzāk meklēs iespējas iegādāties auto uz nomaksu vai drīzāk domās par otru automašīnu, lai varētu no rītiem nedaudz ilgāk pagulēt un pieļautu lielāku elastību darba un brīvā laika grafiku sastādīšanā.

5 / 5. 5